Sukčiai „atidarė“ naują internetinę parduotuvę

fiktyvus copySukčiai nesnaudžia ir sugalvoja vis naujų būdų kaip apmulkinti mūsų tautiečius ir išvilioti iš jų nemenkas santaupas. Šįkart Šilutės policijos tyrėjai nagrinėja praėjusią savaitę nuknetėjusių dviejų šilutiškių pareiškimus, kuriuos apgavo internetinė parduotuvė: niekam iki tol negirdėtoje parduotuvėje užsisakę mobiliuosius telefonus, vyras ir moteris nebemato nei prekės, nei pinigų.

Policijos pareigūnai stebisi tokiu gyventojų patiklumu ir jau nebežinia kelintą kartą primena, kad prieš pervedant kam nors pinigus pirma reikia gerai įsitikinti galimo pardavėjo reputacija. Atsargumo priemones, kurių verta imtis perkant elektroninėje erdvėje, ir konkrečiai elektroninėje parduotuvėje www.telemaxi.lt, primena ir Vartotojų teisių apsaugos tarnyba.       

 

Pinigus pervedė, o telefonų negavo

Rugpjūčio 23 dieną Šilutės r. policijos komisariate gauti du pareiškimai apie tai, kad didelius nuostolius patyrė 38-erių moteris ir 68-erių vyras.

Abu jie teigia, kad rugpjūčio 17 dieną iš internetinės svetainės www.telemaxi.lt užsisakė mobiliojo ryšio telefonus. Moteris norėjo įsigyti „iPhone 8“, o vyras „iPhone 7“. Tačiau nei vienas, nei kitas išsvajotų prekių negavo. Moteris teigia patyrusi 589 eurų nuostolį, o vyras – 509 eurų nuostolį.

Nesulaukę žadėtų mobiliųjų, jiedu pabandė susisiekti su internetinės svetainės atstovais, tačiau to padaryti jau nebepavyko. Beliko kreiptis į policiją.

Reikia pasidomėti pardavėju

Šilutės r. PK viršininkas Artūras Mikalauskas sako, jog dėl šių atvejų yra pradėtas ikiteisminis tyrimas pagal LR BK 182 str. 1 dalį. Sukčiautojai už tokią veiklą gali net ir laisvės iki 3 metų netekti.

A.Mikalauskas jau nebe pirmą kartą primena, kad sukčiai taip pat tobulėja ir jie seniai persikėlė į internetinę erdvę. Jie taip pat nuolat kuria vis naujas schemas, ir vis bando laimę. Ir jiems pavyksta, nes atsargumo internetinėje erdvėje perkantiems mūsų tautiečiams vis dar pristinga.

Pasak PK viršininko, pamačius, kad į rinką „įkrito“ dar viena nauja įmonė, pirmiausia vertėjo susirinkti informaciją apie ją, perskaityti komentarus ir pan. Neretai komentaruose irgi galima aptikti tiesos grūdą, kuris turėtų pasėti nerimą dėl tokių pardavėjų patikimumo.  

PK viršininkas taip pat nuolat akcentuoja, jog patikimiausia atsiskaitinėti už pirkinius yra ją atvežusiam kurjeriui.

Dar dažniau nei interneto parduotuvėse, pirkėjai nukenčia panorėję įsigyti daiktą iš privataus asmens. Jau būta ne vienas atvejis, kai taip buvo „perkami“ ir telefonai, ir net stambi žemės ūkio technika. Pirkėjus gundo tai, kad įprastai tokie pardavėjai skelbia žymiai mažesnę nei rinkos kainą, tad ne vienas susigundo tokiu būdu sutaupyti.

Ypač dažnai taip „pardavinėjami“ mažesnės vertės daiktai, mat nedidelės sumos dar neužtraukia baudžiamosios atsakomybės.

„Reikia atsiminti, kad gero daikto žymiai pigiau nenusipirksi, ir jei toks siūlomas, jau reikėtų suklusti“, – sako A.Mikalauskas. 

Tiesa, pastaruoju metu Šilutės rajone nebepasitaiko skambučių į laidinius senolių telefonus, kuriems būdavo sekamos pasakos apie neva kitą sužeidusį ir todėl didelę materialinę žalą padariusį jų artimą žmogų. Pasak A.Mikalausko, padėtis stabilizavosi po to, kai buvo sulaikytas vienas šilutiškis, vykdęs įkalinimo vietose sėdinčių asmenų pavedimus.

Gali būti, jog šiek tiek tvarkos įvedė ir Teisingumo ministro paskelbtas kalėjimų pertvarkos vajus. Jo metu buvo atliekamos kratos nuteistųjų kamerose, atimami jų telefonai. Kad tai sukėlė milžinišką nuteistųjų pasipiktinimą, jau ne kartą skelbė ir respublikinės žiniasklaidos priemonės.

VVTAT irgi sulaukė skundų

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba irgi išplatino įspėjimą dėl galimai fiktyvių elektroninių parduotuvių.

Praešime teigiama, kad pastarosiomis dienomis tarnyba sulaukia vartotojų prašymų bei pasiteiravimų dėl elektroninėje parduotuvėje www.telemaxi.lt užsakytų, tačiau nepristatytų prekių. Tarnyba ragina vartotojus išlikti budriems ir pateikia svarbiausius patarimus, kaip išvengti galimai fiktyvių internetinių parduotuvių.

Patikrinkite, kokia informacija yra nurodoma apie pardavėją. Pardavėjas privalo nurodyti buveinės adresą, telefono, fakso numerius, el. pašto adresą, kuriais vartotojas gali susisiekti su juo. Nerizikuokite pirkti elektroninėse parduotuvėse, kurios susisiekimui pateikia tik el. pašto adresą ar kreipimosi formą tiesiogiai internete. Jeigu prekės kaina yra gerokai mažesnė, nei įprasta rinkoje, taip pat neapsigaukite. Labai tikėtina, kad tai sukčiai.

Įsitikinkite, kad tinklalapis yra registruotas. Atkreipkite dėmesį, ar tinklalapyje pateikta informacija yra rišli, o ne išversta automatinio vertimo programos pagalba. Patikrinkite atsiliepimus apie elektroninę parduotuvę, iš kurios ketinate pirkti. Jei abejojate dėl internetinės parduotuvės patikimumo, patikrinkite informaciją apie pardavėjo veiklą Registrų centro ir Valstybinės mokesčių inspekcijos interneto svetainėse.

Jei yra galimybė pinigus sumokėti atsiimant prekes, rinkitės tokį atsiskaitymo būdą. Nesiųskite grynųjų pinigų ir nesinaudokite piniginių perlaidų bendrovių paslaugomis, nes iškilus nesklandumų neturėsite galimybės jų susigrąžinti. Saugiau naudoti kreditinę kortelę.

Tarnyba primena, kad vadovaujantis Civiliniu kodeksu, pardavėjas privalo ne vėliau kaip per 30 dienų nuo sutarties sudarymo dienos (jeigu nebuvo susitaria kitaip) pristatyti daiktus arba perleisti pirkėjui jų valdymą. Jeigu pardavėjas nepagrįstai atsisako perduoti daiktus vartotojui, vartotojas turi teisę atsisakyti vykdyti pirkimo¢pardavimo sutartį ir reikalauti atlyginti nuostolius.

Kaip elgtis nukentėjus?

Vartotojas, kuriam nebuvo pristatytos užsakytos prekės, privalo raštu kreiptis į pardavėją ir nurodyti savo reikalavimą. Pardavėjas privalo neatlygintinai išnagrinėti kreipimąsi ir, kai nesutinka su vartotojo reikalavimais, ne vėliau kaip per 14 dienų nuo kreipimosi gavimo dienos, pateikti vartotojui motyvuotą rašytinį atsakymą, pagrįstą dokumentais.

Jei per 14 kalendorinių dienų nuo vartotojo kreipimosi į pardavėją nėra pateikiamas atsakymas, arba atsakymas vartotojo netenkina, šis turi teisę kreiptis į VVTAT dėl ginčo nagrinėjimo alternatyvia (ne teismo) tvarka. Taip pat siūloma kuo skubiau kreiptis į savo banką bei pasiteirauti dėl pinigų susigrąžinimo galimybės.