Ugdyti asmenybes gali tik Mokytojas

© silutesnaujienos.ltPasitikdami Tarptautinę mokytojo dieną, mūsų miesto ir rajono pedagogai, kurių turime daugiau nei 700, gavo gražią Savivaldybės dovaną – žymaus operos solisto Vytauto Juozapaičio koncertą.

Į Šilutės kultūros ir pramogų centrą mokytojų sugužėjo pilna salė.

Šilutės Vydūno gimnazijos informacinių technologijų mokytoja ekspertė Tatjana BALVOČIENĖ rajoniniame renginyje dalyvauti negalėjo, nes drauge su kitais Metų mokytojų titulą gavusiais pedagogais iš visos šalies svečiavosi Prezidentūroje.

Mokytojo svarba nemažėja

Mokytojo dienos išvakarėse Prezidentūroje vykusiame renginyje T.Balvočienei patikėta išsakyti pedagogų mintis apie dabarties mokytojo vaidmenį.

Kreipdamasi į šalies Prezidentę ir kolegas, T.Balvočienė kalbėjo, kuo lemta tapti mokytojui informacinių technologijų transformuotoje XXI amžiaus visuomenėje.

„Į daugelio mūsų mokinių gyvenimą įvairios informacinių technologijų naujovės ateina greičiau, nei į mokyklų klases, o vaikų gebėjimas jomis naudotis dažnai pralenkia mokytojų gebėjimus. Mokytojas ir vadovėliai tampa tik vienu iš daugelio informacijos šaltinių. Kyla klausimas – ar mokytojas vis dar tebėra reikalingas? Ar galime ir šiandien, kaip ir prieš pusšimtį metų užtikrinti, kad mokytojo vaidmuo išliks nepakeičiamas ugdant jauną žmogų ir kuriant šiuolaikinę visuomenę, ir koks jis – mokytojo vaidmuo – turės būti?“, – kėlė klausimus mokytoja ekspertė.

T.Balvočienė priminė, kad Tarptautinės mokytojų dienos ištakos irgi susijusios su siekiu išskirti mokytojo vaidmenį ugdant jaunąją kartą, kuriant šiuolaikinę visuomenę. 1966 metų spalio 5 dieną UNESCO priimto dokumento, kuris tapo šventės ištakomis, atsiradimas – ne atsitiktinis.

„Pirminis minėto dokumento tikslas buvo užtikrinti, kad mokytojas, nepaisant besikeičiančios visuomenės, ir toliau vaidintų nepakeičiamą vaidmenį ateities kartų ugdyme“, – sakė T.Balvočienė.

Pasak pedagogės, šiuolaikinė mokykla jau nebeįsivaizduojama be moderniųjų technologijų, tačiau didysis iššūkis, mestas mokytojui yra ne tas, kaip prisitaikyti prie technologinių naujovių ir likti bent šiek tiek reikalingam.

„Didysis iššūkis yra nepasiduoti minčiai, jog informacinių technologijų plėtra nulemia mokyklos ir mokytojo vaidmenį. Informacinės technologijos tėra priemonės ir turi tokiomis išlikti konstruojant žmogiškai prasmingą švietimo procesą. Jokia technologija niekada nesukūrė ir nesukurs žmogiškosios prasmės, neišugdys asmenybės, neįdiegs bendražmogiškųjų vertybių. Tačiau tai gali padaryti Mokytojas“, – sako šilutiškė mokytoja.© silutesnaujienos.lt

Skatina vaikų kūrybiškumą

Bendraudama su „Šilutės naujienomis“, T.Balvočienė prisiminė laikus, kai vos prieš 14 metų švietimo darbuotojų konferencijose dar buvo nagrinėjama, kaip mokykloje efektyviai panaudoti vieną kompiuterį, kurį turėjo net ne visos mokymo įstaigos.

„Daugiau kaip prieš 20 metų buvo kalbama, kad mokyklų neliks visai, nes mokytis bus galima pagal televizines pamokas. Bet taip neįvyko, ir tikrai neįvyks. Yra nuotolinis mokymasis, bet jis ir turi būti, kaip priemonė tam tikrais atvejais“, – sakė T.Balvočienė.

Nors Metų mokytoja pripažino, kad dirbdama savo darbą jaučia begalinį džiaugsmą, tačiau neslėpė, kad kartais liūdina viešojoje erdvėje formuojamo amžinai dėl socialinės padėties besiskundžiančio mokytojo įvaizdis.

Prisiminusi 1998 m. suteiktą Metų mokytojos titulą, J.Balvočienė kalbėjo, kad šis apdovanojimas jai be galo svarbus. Apie tai, kad gaus tokį apdovanojimą, mokytoja sužinojo telefonu, iš žurnalistų. T.Balvočienė juokėsi iš pradžių nesupratusi ir galvojusi, kad yra sveikinama su Naujaisiais metais.

Daugelio informacinių technologijų vadovėlių autorė, daugelio konkursų laimėtoja, rajono Tarybos įsteigtos „Sidabrinės nendrės“ premijos laureatė, Logo pedagogikos praktinio taikymo Lietuvoje pradininkė, Didžiojo Lietuvos kunigaikščio Gedimino ordino 1-ojo laipsnio medaliu apdovanota T.Balvočienė neslėpė, kad didžiausias mokytojo darbo pliusas – galimybė kurti.

„Stengiuosi vaikus skatinti kūrybai. Vydūno gimnazijos trečiokai prieš Mokytojo dieną turėjo užduotį sukurti sveikinimo lankstinukus. Jie gavo vertinimo kriterijus, darbo parengimo patarimus, bet kita dalis darbo – kaip savo kūrinį apipavidalinti, buvo jų pačių kūryba. Jeigu mokysi vaikus vien tik spaudyti mygtukus, kokia tokio mokymo prasmė?“, – svarstė T.Balvočienė.

Neseniai mokytoja sulaukė buvusio mokinio, kuris dabar dirba informacinių technologijų srityje, laiško. Tris vaikus auginantis vyras rašė, kad jo duktė pradėjo mokytis naudotis kompiuteriu, tačiau jis nenorintis, kad dukra žaistų vien kompiuterinius žaidimus, todėl paprašė buvusios mokytojos pakonsultuoti dėl Logo sistemos, kurios pats mokėsi prieš 10-12 metų.

„Tai tik įrodo, kad technologijos keičiasi, bet esminiai pamatai išliko tie patys. Mano buvęs mokinys suprato, kad esmė yra ne naujose kompiuterių galimybėse“, – šypsojosi T.Balvočienė.