Įprastai yra mokoma, kad biudžetą reikia planuoti iš anksto ir skirstyti gaunamas pajamas, kad būtų pasiekti norimi tikslai. Toks biudžetas yra laikomas puikiai planuojamu, kai apie pusę pajamų yra skiriama būtiniesiems mokesčiams, paskoloms, maistui, sveikatai, trečdalis – kišenpinigiams, drabužiams, laisvalaikiui, o likęs visų pajamų penktadalis – investavimui ir taupymui. Vienoje iš Citadele banko atliktoje apklausoje tik 6 procentai apklaustųjų atsakė, jog neskaičiuoja kiek išleidžia, nes jiems užtenka viskam ir tai yra daugiausia asmenys, kurių pajamos siekia daugiau nei 1500 eurų. Nenuostabu, kad esame dvyliktuke tarp Europos šalių, išleidžiančių maistui daugiausiai procentų nuo pajamų – Picodi atliktame tyrime nurodoma apie 20,2 % (apie 218 eurų per mėnesį). Lygiuojamės su Saudo Arabija (20,5 %) ir Libanu (21 %). Tad jei apytiksliai mūsų 20 procentų pajamų išleidžiama maistui, o kur pasiskirsto likusios pajamos?
Be abejo, mokesčiai taip pat užima gana didelę dalį, tačiau prie jų galime priskirti ir būtinąsias išlaidas, tokias kaip mobiliojo ryšio abonementas, elektroninis daugkartinis transporto bilietas arba pramogoms skirta TV3 play prenumerata ar viena populiariausių platformų pasaulyje Netflix. Tuo tarpu, vis daugiau ir daugiau į mūsų gyvenimą skverbiasi įvairios prenumeratos. Pirmiausia išgirdę žodį prenumerata ar abonementas į galvą ateina mintis apie ilgalaikį įsipareigojimą, tam tikrą sumą kas mėnesį kažkiek mėnesių už paslaugą, paslaugas ar paslaugų paketą. Viena vertus, be kai kurių abonementų, kaip internetas, mobilusis ryšys, o kai kur abonentinis dujų ar elektros mokestis, jau neapsieisime, tačiau ir tose srityse galima rasti šiek tiek lankstumo pasirinkti. Jei ne vieną planą, tai kitą, kuris mums labiau naudingas ar pasikeitus gyvenimo sąlygoms – labiau reikalingas. Kita vertus, kartais tikrai prisiprenumeruojame ir užmirštame naudotis paslaugomis. Tuo metu atrodo, kad reikia, o mėnesiams bėgant, vis mokame tuščiai už paslaugos tiekimą, kuria nesinaudojame. Vis pasižadame rengti penktadieniais filmų vakarus su draugais ar vaikais, bet atsiradus progai pabėgame į gamtą pakvėpuoti grynu oru ar atrasti dar nematytą Lietuvos ar kitą pasaulio kampelį bėgant nuo rutinos ir vedant nuotykių link, tad TV3 play ar Netflix prenumerata vis kapsi kapsi, kai tuo tarpu geriau išleistume pinigus naudingiau, sutaupyti ar investuoti. Tai galima priskirti prie prieigos prenumeratų, kuomet asmenys nori gauti prieigą prie tam tikrų platformų. Taip pat galime šiai kategorijai priskirti ir naujienų portalus ir PREMIUM kategorijos straipsnius, o kai kurie naujienų portalai veikia tik prenumeratos principu. 2018 m. atliktu tyrimu, tokias prenumeratas rinkosi apie 18 % prenumeratorių.
Trečia vertus, yra paslaugų, kurios išties palengvina mūsų gyvenimą ir tokių randasi vis daugiau ir daugiau. Pavyzdžiui, Anglijoje jau išpopuliarėjusi, o Lietuvoje tik pradedanti populiarėti paslauga – maistas į namus. Bet ne šiaip sau maistas, bet susverti, paruošti gamybai maisto produktai pagal Jūsų pasirinkimus. Norite numesti svorio, norite priaugti svorio, reikia daugiau baltymų, riebalų ar angliavandenių, gyvenate vienas, dviese, o gal visa šeimyna iš trijų ar keturių asmenų – galite užsisakyti maistą pagal savo poreikius. Tokiu būdu neišmesite atliekamo maisto, kas yra itin sveikintina, kai tuo tarpu vidutiniam lietuviui namų ūkyje per metus tenka apie 72 kg maisto atliekų. Taip pat galite būti tikri, kad kasdien valgysite šviežiai namuose pagamintą maistą ir su mažiau galvos skausmo „o ką šiandien valgyti“, „ko šiandien norėčiau“. Taigi, vien pliusai – tiksli pinigų suma, išleidžiama maistui; aiškus planas, ką valgyti, kada gaminti ir ką; visi maisto produktai, reikalingi receptams, kartu su receptais – patogiai po ranka. Tokias paslaugas galime priskirti papildymo kategorijai ir McKinsey 2018 m. atliktu tyrimu šio tipo motyvacijos pagrindu renkamasi apie 32 % visų prenumeratų. Jų reikia kasdien, tad kam vargintis kiekvieną kartą papildyti ir galvoti ką, jei galite į namus gauti visą papildymą be papildomų pastangų ir sutaupytą laiką ir pinigus skirti tobulėjimui, hobiui, šeimai ar draugams.
Kita iš prenumeratos motyvacijų ir rūšių – išpakavimo jausmas, naujumo jausmas, džiugesys ir tai labai puikiai suveikė su grožio dėžutėmis. Viena populiariausių – Stilius Box, nors dabar esti ir Eurovaistinės ir kitokios grožio dėžutės. Be abejo, su tokiomis paslaugomis susijusios prenumeratos reikalauja ypatingo dėmesio kokybei, asortimento platumui, pritaikymo vartotojui. Kas kartą tai tarsi staigmena, dovana. Tokios prenumeratos 2018 metais užėmė apie 50 % vis prenumeratų. Verta prisiminti, kad COVID-19 taip pat padarė didžiulę įtaką sparčiai augančiam internetinės prekybos sektoriui, o tai savo ruožtu išaugino ir tokių prenumeratorių gretas. Be grožio dėžutės Stilius Box, kurioje pakankamai kokybiškos kosmetikos visiems moters poreikiams, taip pat galime rasti ir dėžučių su skaknėstais ir žaislais savo augintiniams PetBox.
Na, o pasaulyje kokių tik nėra prenumeratų – kas mėnesį gaunami spalvinimo, žurnalų ar užduotėlių rinkiniai jau nebestebina, bet greičiausiai nustebtumėte išgirdę apie Apocabox – dėžutę, kurioje kas mėnesį atidarę rasite daiktus, reikalingus pasiruošti tai ypatingai apokalipsės dienai; arba galite prenumeruoti paslapčių seriją „Mirusiųjų laiškus“ (angl. Letters from dead people) už 225 dolerius, kur spręsite bylą iš 1927–1928 m. kartotekos apie liūdnai pagarsėjusią 1920-ųjų aiškiaregę Miną Bird ir jos nuotykius Naujajame Orleane. Ekspertai iš carone.app primena apie ne taip seniai nuskambėjusią šildomų sėdynių prenumeratą, panašių saugumo ar komforto paslaugų už mėnesinį mokestį siūlo ir kiti automobilių gamintojai. Ši prenumerata panaši į pabėgimo kambarius, kur iš užuominų turėsite įminti didesnę paslaptį, o užuominos – parašytos aiškiaregių.
Atsižvelgdami į savo poreikius ir biudžetą, planuokime ir savo prenumeratas, nes jos naudingiausios tuomet, kai esame sąmoningi apie tai, ką darome. Galbūt turite blogų įpročių, kai išleidžiate per daug pinigų nereikalingiems maisto produktams ir vietoj to galėtumėte užsisakyti maisto pristatymo paslaugą į namus vietoj to, kad po darbo pavargę ir tuščiu skrandžiu važiuotumėte į parduotuvę išvargę rinktis vis dar nenuspręsdami ką valgysite. Bet kuriuo atveju, verta atkreipti į prenumeratų planus, planuoti atsakingai, nes tai turi tarnauti Jums ir Jūsų tikslams, kad būtų lygiaverčiai mainai ir jaustumėtės palengvinę savo dalią.
Rašyti atsakymą