ES ketina geriau apginti ir autobusais bei laivais keliaujančiųjų teises
Artėjanti vasara – kelionių metas. Tam, kad netikėti rūpesčiai nesugriautų kruopščiai planuotų atostogų, prieš keliaujant svarbu pasidomėti savo, kaip keleivių, teisėmis. Tai tampa ypač aktualu, kai sužinome, kad greitai jų turėsime daugiau – jau liepos mėnesį Europos Sąjunga balsuos dėl keleivių teisių didinimo.
Taigi, ką verta žinoti prieš keliaujant lėktuvu, autobusu, traukiniu ar laivu?
Daugiau įsipareigojimų vežėjams
Dažniausiai, kalbant apie keleivių teises, minimi keliaujantys lėktuvais. Tačiau liepos mėnesį Europos Parlamentas balsuos dėl siūlymų didinti ir autobusų bei laivų keleivių teises. Griežtinant transporto kompanijų atsakomybę dėl galimų nesklandumų, bus siekiama įpareigoti transporto bendroves kompensuoti prarasto bagažo vertę, keleivių sužalojimus ar mirtį.
Taip pat planuojama užtikrinti pagalbą neįgaliesiems keleiviams bei kompensacijas dėl transporto vėlavimo. Priėmus naujuosius siūlymus, neįgalūs keleiviai ir ribotos judėsenos asmenys turėtų teisę kelionės metu gauti nemokamą pagalbą – jiems būtų padedama įlipti, išlipti, atsisėsti ir pan.
Gins ne tik keliaujančiuosius lėktuvais
Pagal naujus teisės aktų projektus autobusais ir laivais keliaujantys asmenys turėtų tokias pačias teises kaip lėktuvų arba traukinių keleiviai, kai kelionė atšaukiama arba nutrūksta: teisę gauti maitinimą, būti apgyvendinti viešbutyje ir gauti alternatyvias paslaugas. Reikalavimų nesilaikančios bendrovės turėtų kompensuoti keleiviams bent dalį jų bilieto kainos. Šiuo metu, skrydžiui vėluojant daugiau nei 2 val., keleivis gali reikalauti alternatyvios kelionės ar iki 300 eurų (apie 1035 litus) siekiančios kompensacijos.
Traukinių, laivų ir autobusų keleiviai, kol nepriimtos naujosios nuostatos, geriausiu atveju gali tikėtis susigrąžinti bilieto kainą.
Naujosios keleivių teisės turėtų galioti visiems tolimojo (kai keliaujama daugiau nei per dvi savivaldybes) ir tarpmiestinio susisiekimo maršrutams. Išplėstos keleivių teisės negaliotų keliaujant vietinio susisiekimo maršrutais (pvz., iš Anykščių į Ukmergę), tačiau jomis jau galėtų naudotis keliaujantys šiek tiek toliau, pvz., iš Vilniaus į Klaipėdą ir pan.
Tiesa, kiekviena šalis galės nuspręsti, ar naujosios taisyklės bus taikomos ir vietinio susisiekimo (miesto ir priemiestiniams) autobusams. Žinant, kad paskutinį kartą keleivių teisės kelių transporte persvarstytos 2003 metais, Lietuvai būtų ne pro šalį naująsias teises įdiegti ir vietinio susisiekimo maršrutuose.
Nauji teisės aktai galios ir laivams su mažiausiai 3 darbuotojais, gabenantiems daugiau nei 12 keleivių ilgesnį nei pusės kilometro atstumą. Lietuvoje tokios taisyklės galiotų ne tik keltams į Švediją, Vokietiją, bet ir ypač dažnai kursuojantiems Smiltynės keltams.
Turistiniams (pramoginiams, gabenantiems mažiau nei 12 keleivių) laivams sugriežtintos taisyklės nebus taikomos. Taigi, jei žmogus pageidaus paplaukioti turistiniu laivu Kuršių mariomis ar Nemunu, naujosios keleivių teisės jam, deja, negalios.
Keleivių teisės galioja net ir išsiveržus ugnikalniui
Stichinės nelaimės, kaip neseniai visą Europą sudrebinęs Islandijos ugnikalnio išsiveržimas, nėra transporto kompanijų kaltė, tačiau keleivių teisės galioja net ir tokiais atvejais.
Nors papildoma kompensacija, kuri keleiviui būtų skiriama, jei nepatogumai būtų atsiradę dėl transporto kompanijos kaltės, ir nepriklauso, tačiau keleivis turi teisę reikalauti aprūpinimo gaiviaisiais gėrimais, maistu, nakvyne bei galimybės pasirinkti kompensaciją už bilietą ar alternatyvią kelionę į kelionės tikslą.
Kur kreiptis siekiant apginti savo teises?
Teisių turime daug ir įvairių, tačiau tikriausiai jau ne kartą įsitikinome, kad jas apginti ne visada taip lengva, kaip norėtųsi. Taigi ką daryti, jei norite apginti savo, kaip keleivio, teises? Pateikiame trumpą atmintinę:
- Visų pirma, jei manote, kad vežėjas pažeidė jūsų teises, reikėtų kreiptis į vežėją žodžiu ir mėginti išspręsti ginčą taikiai.
- Jeigu vežėjas netenkina jūsų reikalavimų, teks kreiptis pakartotinai, reikalavimus išdėsčius raštu. Vežėjas privalo apie reikalavimų patenkinimą arba atsisakymą juos patenkinti pranešti ne vėliau kaip per vieną mėnesį nuo pretenzijos gavimo dienos. Jeigu per tą laiką atsakymas iš vežėjo į pretenziją negautas, laikoma, kad vežėjas jos nepatenkino.
- Jeigu jūsų netenkina vežėjo atsakymas į pretenziją arba vežėjas per nustatytą vieno mėnesio terminą į pretenziją nesureagavo, turite teisę raštu kreiptis į Vartotojų teisių apsaugos tarnybą. Ši institucija, išnagrinėjusi prašymą, priima sprendimą patenkinti ar iš dalies patenkinti jūsų reikalavimus arba atmesti jūsų prašymą.
- Jeigu jūsų netenkina ir galutinis Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos sprendimas arba jeigu vežėjas nesutinka jo vykdyti, turite teisę kreiptis į teismą dėl ginčo sprendimo iš esmės.
Rašyti atsakymą